Omdat steeds meer providers hebben aangegeven te stoppen met het aanbieden van 3G en op termijn ook 2G, zal er het een en ander gaan veranderen. Voor gebruikers van nieuwere smartphones die VoLTE (Voice over LTE) ondersteunen zal dit minder impact hebben, maar er zijn altijd groepen die dit wel ervaren.
- 1. De huidige status van 3G in België
- 2. Wat betekent dit voor mij?
- 3. Ook de politiek maakt zich zorgen over de bereikbaarheid alarmnummer
- 4. Het heeft ook gevolgen voor autofabrikanten
De huidige status van 3G in België
In België heeft nu ook Telenet/BASE aangegeven over twee jaar te stoppen met het aanbieden van 3G. Telenet geeft wel aan dat het mogelijk is om tot minstens 2027 terug te vallen op 2G. Slechts 1% van alle toestellen op hun netwerk gebruikt alleen 3G. Dat providers stoppen met het aanbieden van 3G is niet iets wat we alleen in België zien, dit gebeurt wereldwijd. Providers willen de bestaande 3G-frequenties gebruiken voor het 4G en 5G netwerk. Wat ervoor zal zorgen dat deze netwerken stabieler worden.
Wat betekent dit voor mij?
Het merendeel van de gebruikers van toestellen die nog op het 3G-netwerk zitten kunnen terugvallen op het 2G netwerk. Wel is het mogelijk dat deze groep zal merken dat de kwaliteit van de gesprekken wat achteruit gaat. Tegenwoordig gebruiken nieuwere smartphones VoLTE (Voice over LTE), ook wel bellen via 4G genoemd. Wat weer kan zorgen voor een betere gesprekskwaliteit.
Orange heeft aangegeven te starten met de uitfasering van het 3G netwerk vanaf 2025, daarna zal het 2G netwerk volgen. Tussen 2028 en 2030 worden beide netwerken bij Orange uitgeschakeld. Ook bij Proximus geeft de provider aan gegeven om tegen het eind van 2024 het 3G netwerk af te schakelen. De vrijgekomen ruimte zal dan gebruikt worden om de 4G- en 5G-netwerken verder te versterken.
Ook de politiek maakt zich zorgen over de bereikbaarheid alarmnummer
Helaas zal er een groep blijven die gebruik maakt van oudere mobiele telefoons die geen 4G ondersteunen en daardoor niet kunnen bellen over 4G. Dat kan problemen opleveren als op een later moment ook 2G wordt uitgeschakeld. In de politiek maakt men zich zorgen over de bereikbaarheid van het alarmnummer, deze moet ten allen tijden goed bereikbaar zijn.
Het heeft ook gevolgen voor autofabrikanten
Er zijn ook veel auto’s die gebruik maken van et 2G en 3G netwerk. Het zal moeten blijken hoe autofabrikanten zullen omgaan met het uitfaseren van deze netwerken. Omdat de levensduur van een auto vaak langer is dan het bestaan van sommige netwerken zullen veel gebruikers hier tegenaan lopen. Hopelijk is het mogelijk de bestaande techniek te vervangen zodat de techniek in de auto wel bruikbaar blijft.